Nasz klient zgłosił do nas problem związany z otrzymaniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli w swojej firmie transportowej. W zawiadomieniu znajdował się wykaz dokumentów, które należy przygotować na wyznaczony dzień kontroli. W trakcie przeprowadzonej kontroli inspektor nie wystąpił z żadnym wezwaniem do okazania plików cyfrowych. Po kontroli okazało się, że na firmę została nałożona kara za nieokazanie plików cyfrowych.
Wyjaśnienie tej kwestii powinniśmy zacząć od przywołania artykułu 48 ust. 11 ustawy o transporcie drogowym:
Art. 48. trans. drog.
Inspekcja Transportu Drogowego
1.
Tworzy się Inspekcję Transportu Drogowego, zwaną dalej „Inspekcją”, powołaną do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie przewozu drogowego wykonywanego pojazdami samochodowymi oraz przepisów, o których mowa w art. 3 wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 1a.
Interpretując zapisy ustawy można stwierdzić, że w wyjątkowych sytuacjach kontrolerzy mogą nie wystawiać zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jednak w praktyce firma musi otrzymać zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli ale ITD nie musi wzywać do okazania dokumentów.
Takie zawiadomienie musi zawierać:
- oznaczenie organu,
- datę i miejsce wystawienia,
- oznaczenie przedsiębiorcy,
- wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli,
- imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji.
Dokumentem stanowiącym na korzyść naszego klienta jest zawiadomienie o wszczęciu kontroli. W dokumencie zostały wykazane dokumenty, które są objęte kontrolą. Kolejnym dokumentem, który jest podstawą do odwołania od kary jest protokół podsumowujący czynności kontrolne. Dodatkowo należy pamiętać, że ITD automatycznie nie nakłada kary na firmę tylko prowadzi czynności wyjaśniające.
UWAGA!!!
Każdy przedsiębiorca ma prawo do odwołania się od decyzji administracyjnej i do przedstawienia dokumentów świadczących na korzyść przedsiębiorcy.